Хранене

Show_xaste_ta_kila
Хранене

Отървете се от килограмите след празниците!

Празниците отминаха и вкусните ястия, съпътстващи непрекъснатите гостувания у роднини и приятели са вече в миналото. Това, което остана в компания с новата година, е някое и друго излишно килце, което не бива да ви притеснява. Клиничният диетолог – специалист по храненето д-р Харис Георгакакис ни разкрива малките тайни, които ще ни помогнат да си върнем теглото от преди празниците.

Този филм сме го гледали многократно. Лукуловите пирове покрай празниците и семейните трапези ни оставиха в наследство, за кой ли път, доста излишни килограми. Доста са онези, които изпадат в паника, като погледнат показанията на кантара и реагират импулсивно, започвайки първата, попаднала им пред очите „експресна” диета. Паниката, обаче, е най-лошият съветник! „Няма нужда от паникьосване и импулсивни решения. Всяка бърза и голяма загуба на тегло може да изтощи организма, тъй като се увеличават загубите на течности и мускулна тъкан, които са от изключителна важност за нормалното функциониране на органите в човешкия организъм. В резултат на това се забавя метаболизма, т.е. процесът на „изгаряне” на енергия в организма и оттам загубата на тегло става все по-трудна.”
С диетите за детоксикация единственото нещо, което постигаме, е да свалим бързо килограми, които още по-бързо си възвръщаме отново, тъй като сме загубили основно течности и мускулна тъкан.

► Връщане към ежедневен режим
Двете седмици покрай Коледа безспорно са най-тежките в годината, от гледна точка на храненето. Грешките, които допускаме обикновено по празниците, са свързани с прекомерната употреба на сладкиши, храна (основно вечер) и алкохол. Средностатистически хората качват от 2 до 5 килограма по време на празниците.
Въпросът е как да се върнем към обичайния си хранителен режим, без това да ни се стори мъчение. „Първо е необходимо да се върнете към един правилен режим на хранене. Важно е приемът на храна през деня отново да е достатъчен, най-добре закуска, две междинни хапвания, обяд и по-лека вечеря. Дори за хората, които дълго време са извън дома, е изключително важно да приемат малки порции храна на често, за да може организмът да е в баланс и да не чувства глад, който ще се изяви в края на деня, когато се вечеря вкъщи след тежък ден.”, отбелязва д-р Георгакакис.

► Диета, която е съставена специално за Вас
Д-р Георгакакис дава 9 полезни съвета, които ще Ви помогнат да си възвърнете теглото отпреди празниците.

Винаги закусвайте добре вкъщи. Закуската е неразделна част от правилния и балансиран режим на хранене, тъй като дава на организма необходимата енергия и основни хранителни вещества.
Включете в ежедневния си хранителен режим междинни малки хранения, които ще Ви помогнат да контролирате по-ефективно основното хранене. За предпочитане е да консумирате плодове, зърнени блокчета, млечни продукти, леки сандвичи с пуешка шунка, 1 парче домашна баница или кейк.
Опитайте се основното хранене да не е късно през деня и винаги да е гарнирано със  зеленчуци или салата.
Предпочитайте немазни меса (пилешко, пуешко, заешко) и не консумирайте червено месо повече от 1-2 пъти месечно.
Консумирайте варива и ястия, приготвени с растителна мазнина поне 2-3 пъти седмично.
Консумирайте поне по 2 плода или една чаша фреш дневно.
Не си лягайте, ако не са минали поне 1½ -2 часа от храненето.
Пийте много вода, по 8-10 чаши дневно.
Консумирайте поне 2-3 порции млечни продукти дневно (1 порция се равнява на 1 чаша мляко, на 1 кофичка кисело мляко или на 1 малко парче сирене).

Кой кой е

Д-р Хараламбос Георгакакис
Диетолог-Специалист по хранене
Магистър по Практическо хранене – Клинична диетология
Електронна поща: hgeorgakakis@gmail.com