Здраве

Show_beta_glucans_forweb
Здраве

Бета глюканите: Така ценните съюзници на нашето здраве!

Според скорошни изследвания бета глюканите се оказват от съществено значение за организма, тъй като подпомагат поддържането на външния вид, подобряват липидния профил на организма[1]и спомагат за защитата[2] на организма от много болести – от настинка и грип до сърдечно-съдови заболявания[3]! Повече подробности за тях ни дава специалистът-диетолог BSc, MSc, PhD д-р Ефи Даскалу.

Какво представлява, всъщност, този елемент, който е толкова полезен, че на пазара се предлагат даже хранителни продукти (напр. хляб за тост), обогатени с бета глюкани? Бета глюканите принадлежат към познатите на всички растителни фибри (и по-конкретно разтворими растителни фибри), които през последните години си спечелиха вниманието на учените поради благотворното си влияние върху здравето.
„Бета 1,3-D глюканите се срещат в клетъчната стена на определени зърнени храни, като овес, ечемик, елда, пшеница и ръж, а бета 1,6-D глюканите се синтезират от плесента и дрождите, които се намират в определени видове гъби, като рейши, майтаке, шийтаке и ганодерма. Бета 1,3-D глюканите от зърнени храни спомагат за регулиране на нивата на глюкозата и холестерола, ускоряват загубата на телесно тегло, като същевременно предпазват стомашно-чревния тракт. Като цяло бета глюканите се смятат за „функционални елементи” (т.е. могат да се използват за подсилване на хранителните продукти, така че да придобият конкретни свойства), тъй като е доказано, че редовният прием на бета глюкани влияе положително на здравето.” – отбелязва специалистът-диетолог BSc, MSc, PhD д-р Ефи Даскалу.
И по-конкретно:
Укрепване на имунната система: Научните изследвания през последните години доказват, че бета глюканите имат имуномодулиращ ефект. По-специално е доказано, че укрепват имунната система и подсилват цялостната защита на организма срещу бактериите и вирусите, резистентни към антибиотици. Как правят това? Бета глюканите имат свойството да стимулират дейността на макрофагите, левкоцитите и цитокините, които съставляват, така да се каже, авангарда на имунната ни система.
„Бета глюканите могат да ефективно да противодействат на две категории микроорганизми -ешерихия коли (може да предизвика сериозна диария) и стафилококус ауреус (предизвиква хранително отравяне). Приемът на бета глюкани може също така да смекчи значително симптомите на вирусните инфекции на горните дихателни пътища, на грипа и на настинката, както и на синдрома на хронична умора. Същевременно намалява освобождаването на хистамин, подсилвайки естествените механизми за защита на организма от алергии” – обяснява специалистът.

Подпомагат доброто функциониране на червата: Както всички растителни фибри, така и бета глюканите преминават през тънкото черво, без да се смилат. В резултат на това се намалява времето за преминаване на храната през червата, а количеството на отделяни изпражнения нараства, като по този начин намираме още едно решение за справяне със запека. За да имат, обаче, бета глюканите благотворен ефект върху цялото тяло на всички нива ще трябва да се приемат ежедневно в количество от поне 3 грама”4.
Друго много важно предимство на бета глюканите, според д-р Даскалу, е, че се свързват с токсичните вещества в червата, подпомагайки тяхното изкарване извън организма и улеснявайки неговата естествена детоксикация.
„Налице са също така данни за пребиотичното действие на бета глюканите. Бета глюканите подсилват стимулират дейността на полезните пробиотици, като лактобацилите L. Rhamnosus и L. Acidophilus, които укрепват имунната система, облекчават симптомите на диария, причинена от прием на антибиотици, като същевременно подобряват симптомите на гастродуоденална инфекция с Helicobacter pylori и на синдрома на раздразнените черва.”

Регулират високата кръвна захар: Докато бета глюканите преминават бързо през червата, не се случва същото в стомаха. Бидейки разтворими фибри, се свързват с водата и образуват каша(гел), която създава чувство на ситост и забавя преминаването на храната и изпразването на стомаха. В резултат на това глюкозата се усвоява по-бавно от организма, а нивата й в кръвта се регулират по-ефективно. „Това действие е много полезно, не само за регулиране на глюкозния баланс при хора в преддиабетно или диабетно състояние, но и при хора, които имат някакъв проблем с нивата на глюкоза. Ежедневния прием на бета глюкани регулира нивата на глюкоза в кръвта, намалява резките колебания в нивата на кръвната захар (които са отговорни за пристъпите на булимия), спомага за по-доброто използване и метаболизъм на въглехидратите от организма и предпазва от появата на инсулинова резистентност” – обяснява специалистът.

Помагат за регулиране на телесното тегло: Ежедневният прием на растителни фибри (поне 2 грама дневно)5, при спазване на балансиран хранителен режим, може да помогне за загубата на тегло и да улесни неговото запазване. Това е така благодарение на насищането и забавеното изпразване на стомаха, което описахме по-горе.
„Не трябва да забравяме, че инсулиновата резистентност, от която растителните фибри предпазват, е свързана с трудност при загуба на телесна мазнина. Разтворимите растителни фибри предизвикват стимулирането на хормоните, свързани с регулиране на апетита, чувството за ситост и глад. По този начин се намалява общият брой на приеманите калории и се усилват загубата на тегло и отслабването.” – подчертава д-р Даскалу.

Намаляват холестерола: Бета глюканите намаляват усвояването на холестерола и на мастните вещества от храната, като по този начин предпазват от образуването на артериална плака по стените на кръвоносните съдове. Това е и причината, поради която приемът на бета глюкани се свързва с намаляване на риска от появата на сърдечно-съдови заболявания.
„Изследванията показват, че, при спазване на балансиран хранителен режим, бета глюканите спомагат за намаляването на общия холестерол и за увеличаването на „добрия” (HDL) за сметка на лошия (LDL) холестерол6. Ежедневният прием на поне 3 грама бета глюкани от овесени или ечемични трици може да намали общия и лошия холестерол с до 10%” – заключи специалистът.

Представляват полезен антиоксидант: Бета глюканите, освен всички гореописани свойства и ползи, имат и силен антиоксидантен ефект, като защитават организма от вредните свободни радикали, а и значително предпазват черния дроб.
От казаното дотук няма никакво съмнение защо нарекохме бета глюканите съюзници на Вашето здраве. Прибавете ги към хранителния си режим, за да се възползвате всеки ден от благотворното им действие.

Кой кой е

Ефи Даскалу
BSc, MSc, PhD Специалист-диетолог

Източници: 1. Torpy JM, Lynm C, Glass RM. JAMA patient page. The metabolic syndrome. Journal of the American Medical Association. 2006;295(7): p. 850, 2. Volman JJ, Ramakers JD, Plat J. Dietary modulation of immune function by β-glucans. Physiology and Behavior. 2008;94(2):276–284, 3. Wood PJ. Cereal B-glucans in diet and health. Journal of Cereal Science. 2007;46:230–238, 4. EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA), Scientific Opinion on the substantiation of a health claim related to oat beta-glucan and lowering blood cholesterol and reduced risk of (coronary) heart disease pursuant to Article 14 of Regulation (EC) No 1924/20061, 5. Clark M, Slavin J. The effect of fiber on satiety and food intake: a systematic review. J Am Coll Nutr. 2013;32(3):200-211. 6. Zhu, X. et al. Quantitative assessment of the effects of beta-glucan consumption on serum lipid profile and glucose level in hypercholesterolemic subjects, Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases, Volume 25, Issue 8, 714 - 723