Здраве

Show_kriosa_for_web
Здраве

Настинах, а сега какво?

Най-доброто лечение за много вирусни инфекции, известни под общите наименования „настинка” и „грип” със сигурност е превенцията. Много от нас, обаче, все пак ще се разболеят. А и що за зима би била, ако няма такива заболявания. Има ли начин да оздравеем и да си стъпим на краката по-бързо от обикновено? Д-р Николаос Стубос ще ни даде няколко полезни съвета за това как да облекчим неприятните сиптоми и да ускорим оздравителния процес.
Имате кашлица, хрема, болки в гърлото и ви тече носът? Чувствате се отпаднали, мускулите и главата ви болят? Това са най-често срещаните симптоми на настинката, които ни тормозят средно по 2-4 пъти годишно.
Според учените съществуват около 200 различни вируса, които могат да причинят настинка. Какво можем да направим, за да се справим колкото се може по-бързо с една настинка, за да не трябва да останем за дълго на легло?

Както отбелязва д-р Стубос, спазването на правилен и лек хранителен режим, би облекчило до голяма степен симптомите на настинка, и в този смисъл е една добра първа стъпка. Специалистът ни предлага няколко действия, които ще облекчат неприятното състояние на настинката:
1. Избягвайте обилните хранения, а предпочитайте леките храни, главно месести плодове и разнообразни салати. Не натоварвайте храносмилателната си система и организма с прием на тежки храни, докато сте в процес на оздравяване. Ако имате апетит, консумирайте много и разнообразни плодове и зеленчуци. Витамините в плодовете и зеленчуците (C, D, B) ще подпомогнат вашия организъм да се закрепи.
2. Консумирайте много течности (сокове и вода). „Пийте по малко вода през целия ден, вместо да приемате големи количества наведнъж. Винаги имайте на ум, че организмът ни се състои от 60-70% вода. Чрез нея хранителните вещества се транспортират в организма и се изхвърлят токсините. За по-доброто функциониране на организма тялото трябва да е много добре хидратирано”, отбелязва д-р Стубос. Избягвайте алкохолните питиета, кафето и голямото количество сол, които дехидратират организма.
3. Избягвайте топлите супи – не помагат толкова, колкото сме си мислели досега.
„Избягвайте храните от животински произход и се погрижете да не са много топли. Особено ако имате температура, предпочитайте храните, които ще консумирате да бъдат хладки към студени, тъй като, поради температурата, тялото ви се опитва да се  „отърве” от топлината, така че е важно да добавяте още”, подчертава д-р Стубос.
4. При температура се препоръчва да не се натоварвате, да си останете вкъщи и да избягвате активното или пасивното тютюнопушене. Температурата е механизъм за защита на организма. Заради това, доколкото може да издържите, не приемайте антипиретици, освен ако не принадлежите към групите пациенти, при които има висок риск от усложнения (напр. хронично болни, възрастни, заклети пушачи, деца и др.).
5. Не вземайте антибиотици. Настинката и грипът са инфекции, чиито причинители са вируси, срещу които антибиотиците не действат. Лекарят предписва антибиотик, когато предполага, че поради същността и продължителността на симптомите, са налице и бактерии, които няма как да изчезнат от само себе си.
6. Приемайте подходящи хранителни добавки. Хранителните добавки подсилват храненето и така подпомагат организма да преоодолее грипа. Трябва да се вземе предвид, обаче, че ролята на хранителните добавки е преди всичко превантивна. Както отбелязва д-р Стубос „хранителните добавки могат да се използват за превенция и за допълване на липсата на хранителни вещества, напр. недостатъчност на микроелементи (витамини, минерали и т.н.). Също така са полезни за вегетарианците, бременните жени, пушачите, хората, които консумират големи количества алкохол, страдащите от хроничен стрес и хронично болните.”
Д-р Стубос обяснява още, че витамин С, ехинацеята и цинкът тонизират имунната система, а дори и все пак да се разболеем, намаляват интензитета на симптомите и ускоряват с един-два дни оздравителния процес, ако се приемат веднага при появата на първите симптоми.
8. Промивайте носа и гърлото си със солена вода. В аптеките се предлагат специализирани продукти за тази цел, а може и сами да си приготвите подходящ разтвор, като смесите ¼ чаена лъжичка сол в една чаша топла вода.
9. Опитайте се да бъдете спокойни, търпеливи и усмихнати.

Храни – съюзници
Общопрактикуващият лекар предлага да включите във вашия хранителен режим храни, които, пряко или косвено, подсилват имунната ни система. Най-важните от тях са:
Чесън и стар лук: Благодарение на веществото алицин, чесънът има антиоксидантно и антимикробно действие.
Пипер: Съдържа фитохимикали и веществото капсаицин, което се смята за обезболяващо. Също така е богат на витамини А, С и В6, които имат антиоксидантно действие.
Гъби: Съдържат бета глюкани, вещества, които активират и стимулират клетките на имунната система.
Джинджифил: Основните активни вещества, съдържащи се в джинджифила, са зингеронът и джинджеролът, които имат слаб противовъзпалителен ефект и могат да облекчат симптомите на настинка.
Мед: Съдържа полезни вещества, като глюкоза, магнезий, калий, калций, витамини от група В, както и киселинно pH. Има силно антиоксидантно и антибактериално действие.
Избягвайте сладкишите, безалкохолните, пърженото и пикантните ястия, и като цяло храни, които съдържат празни калории и забавят оздравителния процес. Също така, избягвайте сирената, маслото и останалите млечни продукти, които сгъстяват телесните секрети и по този начин затрудняват тяхното отхрачване.

Кога трябва да се обърнете към лекар?
Основната причина човек да се обърне към лекар при настинка е когато има вероятност от усложнения. По-конкретно, д-р Стубос препоръчва състоянието да се следи внимателно, така че да се установи навреме появата на някое от следните усложения:
• Учестено дишане
• Хрипове 
• Задух (диспнея)
• Затруднено дишане и чувство на силна отпадналост
• Силна болка в корема (по-често при деца)
• Промяна в поведението, като объркване, дезориентация и замъгленост
• Упорита висока температура над 39 градуса, която не отшумява или спада за кратко, след прием на антипиретици.

Ограничете предаването на грипа
Грипът се предава от човек на човек по въздушно-капков път, когато заразеният кашля или киха, но също и при ръкостискане. Освен това заразяването с грип е възможно и когато здрав човек влезе в досег с предмети и повърхности, които са били контаминирани от болен пациент (дръжки на врати, чешми, парапети, пейки и др.) и впоследствие докосне устата, носа или очите си. Заразените предават вируса поне 24 часа преди появата на първите симптоми и за поне 3-7 дни след това.
Грипният вирус е изключително заразен и лесно се разпространява. Годишно всеки 1 от 10 възрастни и 1 от 3 деца се заразяват с грип. Въпреки това, заразяването не е неизбежно. Можете да ограничите разпространението на грипа, следвайки следните прости правила:
• Покривайте носа и устата си, когато кашляте/кихате (обаче не с длани!) и използвайте носни кърпички, които извърляйте веднага след употреба.
• Мийте ръцете си често със сапун. В случай че нямате на разположение вода и сапун, използвайте антисептични разтвори.
• Не докосвайте устата, носа и очите си с ръце.
• Избягвайте близкия контакт с болни. Ако се разболеете, опитайте се да избягвате близкия контакт с други хора, така че да не предадете вируса и избягвайте социалните контакти.
• В периоди на грипна епидемия, избягвайте, доколкото е възможно, затворените помещения, които нямат добра вентилация и в които се събират много хора.