Фитнес

Show_exercise_home_548x326
Фитнес

Тренировка вкъщи: Как да изберем правилния уред?

Упражненията са „нахлули“ сериозно в живота ни. За тези, които нямат време или не предпочитат фитнеса или други групови спортове, тренировките вкъщи изглеждат идеално решение за тонизиране и подобряване или поддържане на физическото ни състояние. Кой уред е подходящ за нас? Какво ще ни предложи, с какво да внимаваме и най-важното, какво да имаме предвид, преди да го купим?

Бягаща пътека
„Класически“ фитнес уред, който поддържа своята популярност. Това е най-простата форма на аеробни упражнения и е идеално средство за упражняване на сърдечно-съдовата система, като същевременно спомага за повишаване на мускулния тонус (като същевременно повишава мускулната маса и сила) и изгарянето на калории.
Защо пътека? За начало, можем да тренираме в дома си, при контролирани климатични условия, далеч от изгорелите газове и автомобилите и неповлияни от особеностите на терена (нагорнище-надолнище-хлъзгавост), тъй като бягащата пътека предлага предимството да абсорбира вибрациите при бягане и така не напряга кръста, коленете или глезените, като бягането по цимент или асфалт. Като цяло, представлява безопасна форма на упражнения както за начинаещи, които искат да подобрят физическото си състояние и да контролират теглото си, така и за тези, които са „тренирани“ в спорта, но искат да подобрят своята издръжливост.
Избор на уред: Важно е при избора да обърнем голямо внимание на дължината и ширината на лентата - напр. тясна лента ще накара краката ни да се удрят в пластмасата на пътеката всеки път, когато бягаме или ходим. Необходимо е да може да поема напрежението при сблъсъка на стъпалото в лентата, но в същото време да е достатъчно здрава, за да предоставя достатъчно съпротивление по време на фазата на изтласкване, в противен случай ще е като да опитваме да се движим в пясъка. Други параметри за избор на правилната пътека са и броят на програмите, които има, колко често ще я използваме, както и цената и дизайнът, който ни харесва.

Основни характеристики, които трябва да има:
• надеждност (това се доказва с обслужването и гаранцията на компанията);
• безшумен мотор (1,5-2 к.с.);
• регулиране на наклона 0-12%;
• настройка на скоростта 0,8-16 км;
• индикатори на дисплея (калории, пулс, програми по подразбиране).

С какво да внимаваме: Колкото е важно купуването на бягащата пътека, също толкова важно е пространството, където ще бъде поставена, така че би било добре от самото начало да знаем къде ще я поставим (размерите на стаята, пода, звукоизолацията, вентилацията, звукова система-телевизия).
Всичко това е доста важно, тъй като най-честите причини човек да не използва пътеката, са свързани с пространството, в което се намира, а не със самия уред.

Статичен велосипед (велоергометър)
Това е следващият най-популярен уред за аеробни упражнения след бягащата пътека. Укрепва и тренира мускулите на долните крайници, спомага за изгарянето на калории и е идеален за укрепване на сърдечно-съдовата система.
Защо велоергометър? Това е уред, който лесно се позиционира в дома и служи както за тренировка, така и за укрепване на мускулите при пациенти, подложени на възстановителна терапия, след консултация с лекуващия лекар.
Предимството на велоергометъра е в това, че освобождава долните крайници от тежестта на тялото, което води до по-малко натоварване в кръста и коленете на спортуващия.

Избор на уред: Велоергометрите са разделени на магнитни и електронни и съответно на такива със или без гръб. Велоергометрите с магнитна система на натоварване са най-достъпното решение:
• Те се задвижват с лента чрез собственото ни движение.
• Те са по-леки от електронните велосипеди и следователно по-удобни, както за местене, така и за съхранение.
• Обхватът им на работа е свързан с ръчно съпротивление на ниво от 1 до 10.

Електронни велоергометри:
• Имат нужда от електричество, за да работят
• Безшумни са
• Разполагат с разнообразни функции, като определяне на разстояние, време, калории, които искаме да „изгорим“ и т.н. - Техният обхват на работа е електронен и варира от 20-400 вата.

Какъвто и да е изборът ни, препоръчително е да се погрижим да се сдобием с уред от надеждна фирма и сервиз, който да покрива неговите механични части поне за 2 години.
Важно е също така да проверим максималното натоварване, което може да понесе седалката, дали е направена от мек и издръжлив материал и дали лесно се регулират седалката и дръжките (както на височина, така и на наклон).
С какво да внимаваме: За наше удобство е добре да проверим дали има колелца за придвижване, материал против изпотяване на дръжките и индикации за скорост, калории, разстояние, време и измерване на пулса.

Кростренажор с елиптично движение
Той е единственият от уредите за аеробни упражнения, който ни дава усещането, че буквално „ходим“ или още по-добре „летим“ във въздуха. Елиптичните движения стимулират метаболизма и големите мускулни групи, без да причиняват натоварване и допълнително напрежение в ставите и ставните връзки.
Защо елиптичен? Това е един вид стъпване, но по-интензивно. Той предлага широка гама от упражнения при тренировките ни, като същевременно защитава и нашите крайници. Той е особено подходящ за тези, които водят заседнал начин на живот или - при определени условия - и за тези с наднормено тегло.
Избор на уред: Крос тренажорите или елиптичните тренировъчни уреди са разделени в две категории: тези, които са с магнитна система на натоварване и работят с батерия, и такива, които са с електронна система на натоварване и работят с електрически ток.

Който и вид да изберем, има някои основни спецификации, на които трябва да отговаря:
• Колелца за придвижване
• Нехлъзгащ се педал и дръжки
• Екран с индикации за скорост, калории, време, скорост на стъпките, общо изминато разстояние
• Специализирани програми с конкретна цел
• Размери на машината дължина 136-144/ ширина 53/ височина 152-156
• Тегло на колелата 14-22 кг
• Работен диапазон 1-10 с магнитна система на натоварване и 25-400 W с електронна система на натоварване
• Най-малко 3 години гаранция, надеждност на компанията.

С какво да внимаваме: Полезно е преди да купим уреда, да я изпробваме, за да се убедим, че наистина това е уредът, който е подходящ за нас. За предпочитане е да помолим фирмата да ни направи малка демонстрация на възможностите му.

Уред за коремни преси
Това е едно от най-популярните упражнения и е насочено към всички възрастови групи. Коремните тренировки са винаги актуални, стига да нямаме някакви здравословни проблеми, като остра болка в гърба, слабините, херния или проблем с надбъбречната жлеза, тъй като те играят важна роля за опората на цялото тяло.
Защо уред за коремни преси? Коремната тренировка е насочена предимно към укрепването на коремните мускули и основното им движение, към дишането и правилната подкрепа на гръбначния стълб и таза, за да се избегнат болките в кръста. Систематичната им тренировка води до оформяне на коремните мускули. Уред за коремни преси, съчетан с подходяща тренировъчна програма със сигурност ще ни помогнат да постигнем целта си по-бързо - било то добра физическа форма или оформяне на коремните мускули. Истината е, че общото правило, че 70% от добрите резултати са свързани с режима на хранене и само 30% с тренировките, важи и за тренировката на коремните мускули. Комбинацията от правилно хранене и упражнения ще ни доведат по-близо до целта.
Избор на уред: Размерите на уреда трябва да са съразмерни с размера на помещението, в което ще тренираме. Уредът е добре да бъде удобен, лек и лесен за съхранение. Освен това трябва да има възглавничка за поддръжка на врата от от мек материал. Можем също така да изберем и уред с поддръжка в гърба и кръста, но да не е от твърд материал. Важно е също така да изберем място, в което има телевизор или аудио система, така че тренировката ни да не е монотонна.
С какво да внимаваме: За предпочитане е да ни инсталират уреда на място и да ни направят демонстрация, така че да знаем как да изпълняваме упражненията правилно. Също така, трябва да се погрижим да изберем безшумен уред, колкото е възможно, фирмата да е надеждна в областта на фитнес-уредите и, разбира се, да има гаранция.

Гребен тренажор
Тренировката с този уред е балансирана тренировка за повишаване на издръжливостта и най-вече за укрепване на основните мускулни групи - гърдите, гърба, краката. В същото време подобрява „работата“ на сърцето и кръвоносната система.
Защо гребен тренажор? При гребането движението се извършва на седалка, която се плъзга леко, в зависимост от силата, която използваме, и съпротивлението на ролката, така че ставите да не се натоварват от вибрациите. При всяко движение този уред тренира 65 до 75% долните крайници и 25 до 35% горните.
Освен това, тренира коремните мускули, раменете, „изгаря“ 38 до 43 грама мазнини на час и придава силен и добре оформен гръб, като по този начин укрепва кръста.
Избор на уред: На пазара се срещат основно два вида: магнитни (дърпане с въже) и хидравлични (гребни лостове). Разликите им са главно в силата на съпротивление и размерите. Тези с хидравлично съпротивление обикновено са придружени от гребла – давайки ни по този начин истинско усещане за движения на гребане. При магнитните производителите често поставят дръжка с въже, което му придава подобен ефект, но също така създава практичен и компактен уред за тренировка вкъщи, лесен за съхранение. Още едно от предимствата на магнитния гребен тренажор е, че може да се трансформира в в уред за трениране, позволяващ 18-20 упражнения за укрепване на мускулите, някои от които и на лежанката. Преди да го закупим, добре е да проверим дали отговаря на основните изисквания, а именно:

• Надеждна компания;
• Най-малко 2 години сервиз на механичните части;
• Максимално натоварване на седалката;
• Колелца за придвижване;
• Индикации за скорост, калории, разстояние, време и пулс;
• Мек и устойчив материал на седалката;
• Да се сгъва, така че да може лесно да се съхранява.

С какво да внимаваме: На пазара има много надеждни уреди на достъпни цени. Имайте предвид, че всеки уред трябва да разполага с такива функции, които да гарантират на тялото ни лесни удобни движения по време на тренировка. Затова е важно, ако е възможно, да го изпробваме преди да го купим.