Дете

Show_paidia
Дете

Отгледайте здрави деца!

Параскеви Бати

Кои са хранителните потребности на децата при техния растеж? Кои храни се позволяват и кои не? Полезни ли са за децата хранителните добавки? Здравословният растеж на децата е приоритетна цел за всички родители. Въпреки това, изглежда, че мнозина се затрудняват в прилагането на един правилен, балансиран и питателен хранителен режим за децата си. Сп. „Нealthy me” в сътрудничество с педиатъра д-р Андония Дастамани отговарят на нашите въпроси.

 

 

Най-голямото притеснение и първа отговорност за всеки родител е дали детето му се храни и расте правилно.

Нуждите на подрастващите деца трябва да се удовлетворяват от един балансиран хранителен режим, включващ всички хранителни вещества. В качеството си на родители ще трябва да помогнем на детето си да положи основите на редица правилни хранителни навици още от първите години на неговия живот. Семейството е основният модел за развитие на здравословни навици за живот и хранене. Нека не забравяме, че ние самите трябва да даваме добър пример на децата си не само на думи, но и повече върху… чиниите си!

Освен една ежедневна питателна храна изключително важно е да се приемат от децата адекватни количества витамини, метали и минерали. Специалистите казват, че едно непълноценно хранене може да повлияе колкото на телесното и на психическото съзряване на детето, толкова и да предизвика появата на болести в по-напреднала възраст. Детството представлява един от най-значимите стадии в живота на човека, защото тогава се осъществяват важни и определящи промени не само по отношение ръста и теглото на детето, а във връзка с функционирането на организма му.

 

Правилно хранене означава

Един от важните за много родители въпроси е кои храни да се консумират и кои са забранени. Педиатърът д-р Андония Дастамани обяснява, че „е необходима консумацията на правилните калории на ден според възрастта, както правилна консумация на всички групи от хранителната пирамида със съответните честота и количество”.

По-подробно Комисията за клинични инструкции към Ендокринологичното дружество (Clinical Guidelines Subcommittee of the Endocrine Society-J Clin Endocrinol & Metab 93: 4576-4599, 2008) препоръчва:

  • Ограничаване на приема на богати на калории и бедни на хранителни вещества храни (безалкохолни, сокове и fast food).
  • Редуциране на приеманите дневни калории посредством контрол на калориите в храната.
  • Намаляване на консумираните обработени мазнини при децата на възраст над 2 години.
  • Увеличаване количествата на приеманите растителни фибри, плодове и зеленчуци.
  • Да се яде редовно и в определени часове с акцент върху закуската, както да се избягват честите „похапвания” през деня и най-вече след училище.
  • Родителите трябва да възприемат здравословни модели по отношение храненето и спорта като избягват употребата на храната като награждаване или наказание на децата си.

 

 

Освен това педиатърът подчертава, че „трябва да има три основни хранения: закуска, обяд и вечеря, както 2 междинни леки закуски: преди и след обяд”. Голямо значение трябва обаче да се отдава на сутрешната закуска, която е най-важното ядене в хранителния режим на детето, защото „по всичко личи, че балансира апетита, телесното тегло и по-доброто представяне в училище”.

За съжаление обаче, родителите според г-жа Дастамани често попадат в капана на големите порции от въглехидрати през деня. По-специално при децата с повишен апетит родителите се справят, давайки големи количества храна или повече от необходимите калории. Освен това понеже повечето деца предпочитат въглехидрати (хляб, картофи, ориз, спагети) често консумират повече от една порция на ядене, което води до напълняване.

 

Четирите основни групи храни

Според д-р Дастамани съществуват четири основни групи храни, които трябва да се включват с дневния хранителен режим за да се осигури физиологичният ритъм в растежа на детето. > 1-ва група: месо, риба, пиле, яйца, бобени растения. Тези храни съдържат протеини с висока биологична стойност, минерали като желязо и цинк, както витамините Α, D, B12, тиамин, рибофлавин. Също така рибите, съдържащи ω-3 мастни киселини, които допринасят за по-добрия растеж на детето, за предпазване от сърдечносъдови заболявания и за по-добрата им ефективност. > 2-ра група: мляко, млечни продукти. Тези храни представляват незаменим източник на калций и съдържат протеини с висока биологична стойност. > 3-та група: хляб, тестени изделия, ориз и други зърнени храни. Тези храни съдържат растителни влакна и полизахариди, които са добър източник на енергия. > 4-та група: плодове и зеленчуци. Богати са на растителни фибри и представляват основен източник на витамини като Α, C и фолиева киселина.

 

Млякото е основната храна

Млякото представлява основната храна с максимална биологична стойност за човека от момента на неговото раждане и през целия му живот. Високата му стойност се дължи на разнообразието от хранителни вещества, които притежава (представлява най-добрия източник на витамини от групатата на В комплекс и витамин А), както и на факта, че подсилва имунитета. По този начин млечните продукти „са абсолютно необходими за един подрастващ организъм като този на детето, защото са единствен източник на калций. Известно е, че калцият е основна съставка на костите и зъбите, както че е необходим за правилното функциониране на клетките в нервната и мускулната система и за заздравяването на тъканите. Нуждите от калций в детска възраст се задоволяват от 3 чаши мляко на ден или чрез подобни количества млечни продукти”.

Тук би трябвало да отбележим, че е възможно лактозата, съдържаща се в млякото и неговите производни, да предизвика стомашни смущения у някои хора. Ако съществува непоносимост към лактоза, киселото мляко е алтернативен вариант за прием на необходимия калций. Учените съветват да се добавя кисело мляко още от бебешка възраст като се комбинира с плодове, бисквити, та дори и зърнени храни.

 

 

Хранителни добавки за деца

Хранителните добавки „представляват инструменти за превенция, които ако се използват правилно, предотвратяват някои болести, свързани с липсата на различни хранителни вещества като витамини и желязо, упражнявайки предпазно или подсилващо действие върху различни органи и системи” – споменава педиатърът. Хранителните добавки са нужни, когато детето не се храни добре. Често цели групи храни отсъстват съвсем от храненето на децата като бобови растения, плодове, зеленчуци или млечни храни. Така много деца са на границата на физиологичното що се касае до приема на някои витамини, метали или минерали.

 

 

who is who

Андония Дастамани е педиатър, д-р на Атинския университет. Родена е в Атина през 1974 г., следва в Медицинския факултет на Атинския университет, който завършва с отличие през 1998 г. Специалност педиатрия получава през 2008 г., като същевременно защитава отлично докторска дисертация на тема „Търсене вида и честотата на молекулярните нарушения на ген CYP21 в общата популация на различни региони на Гърция. Създаване на база данни за прилагане на изследване изолирането на ΣΥΕ (screening) върху гръцкото население”в Клиникато по ендокринология на 1-ва педиатрична болница на Атинския университет. Реализирала е в сътрудничество с1-ва педиатрична болница на Атинския университет клиничното изследване със заглавие „Влияние на консумацията на храни с нисък гликемичен индекс/ гликемичен заряд при подобряване параметрите на метаболитния синдром при деца с наднормено тегло и затлъстяване”, получило добри отзиви на световния конгрес по ендокринология в Бостън през юни 2011 г. Притежава многобройни публикации в сборници от международни и гръцки конференции. По време на следването си получава стипендия от Фондацията за държавни стипендии, а през юли 2005 г. е наградена с отличието „Хоремио” на Гръцката педиатрична асоциация за студията „Изследване честотата на носителите на вродената надбъбречна хиперплазия в Гърция чрез прилагането на молекулярни техники”. От 2008 г. досега има частен педиатричен кабинет, а от 2009 г. е зам. директор на Педиатричната клиника „ИАСО”, както научен сътрудник на отделението по ендокринология, метаболизъм и диабет в клиника „Евгенидио”.

v  Кабинет: ул. „Микроливаду” № 3, Кифисия, тел. 2106208942, 6977553602

v  Отделение по детско затлъстяване, клиника по ендокринология, метаболизъм и диабет към Медицинския факултет на Атинския университет „Евгенидио”, ул. „Алкманос” № 18, 11528, Атина, тел.: 2107208181

email: adastama@med.uoa.gr