Здраве

Show_548x326_10_symboules_gia_kali_kardia
Здраве

10 съвета за... „добро” сърце

Във времена, завладени от стреса, лошото хранене, липсата на физически упражнения и много други влошаващи здравето фактори, необходимостта от превенция и по-специално грижата за сърцето, което има жизненоважно значение за нашето съществуване, става все по-належаща. Постигането на целта „добро сърце” изисква полагане на усилия и промяна на начина на живот, за да можем да си осигурим добро здравословно състояние.

1. Ограничете „лошите” мазнини.
Съдържанието на мазнини в храната, която приемаме, не трябва да надвишават 25%, от които наситените мазнини (т.е. „лошите” мазнини) трябва да се ограничават в 7%-10%. Основните източници на наситени мастни киселини са продуктите, съдържащи мазнини от животински произход, като напр. пълномаслените млечни продукти (мляко – прясно и кисело, сирене), мазнината в месото, сметаната, маслото и др., които е добре да консумираме с мярка.

2. Добавете към своята диета „добри” мазнини. Полиненаситените („добри”) мазнини, към които се числят и омега-3 мастните киселини, са с добро качество и е необходимо да присъстват в нашата диета, тъй като са изключително полезни, а организмът ни не може сам да ги синтезира. Източници на омега-3 мастни киселини са ядките (орехи, кашу и бадеми), лененото семе, мазните риби (напр. сьомга, сардина, аншоа и скумрия) и др., както и някои зеленчуци – напр. авокадо.

3. Обърнете внимание на теглото! Особено важно е да поддържаме телесното си тегло в нормални граници, тъй като то е пряко свързано със здравето на сърцето. Хората с наднормено тегло и затлъстяване са изложени в по-голяма степен на риск от коронарна сърдечно-съдова болест, която е първопричина за развиване на сърдечно-съдови заболявания.

4. Тренирайте! Фитнесът, заниманията със спорт, дори и джогингът на свеж въздух, са идеални варианти за физически упражнения. Ако пък не Ви допадат, можете да промените някои свои навици или да включите във Вашето ежедневие някои обикновени физически дейности. Например, може да ходите повече пеша, поне половин час на ден или да използвате стълбите, вместо асансьора.

5. Наблегнете на правилното хранене! Важно е да задържим нивото на холестерола (вещество, необходимо за правилното функциониране на организма) в нормални граници и затова е добре да включим в хранителния си режим храни, богати на растителни стероли (плодове, зеленчуци, ядки, семена, белени зърнени храни, варива и др.), които, в комбинация с физическата дейност, допринасят значително за тази цел.

6. Ограничете солта! Увеличеният прием на сол представлява основна причина за повишаване на кръвното налягане, което на свой ред увеличава риска от появата на сърдечно-съдови проблеми. Обърнете особено внимание на храните, които консумирате, тъй като дори да не слагате допълнително сол, те могат сами по себе си да съдържат значително количество сол, като напр. различните видове сирена (фета, пармезан и др.).

7. Избягвайте тютюнопушенето! Спирането или поне намаляването на тютюнопушеното е важна стъпка за превенция на сърцето. Никотинът (който се съдържа и в електронните цигари, но не във всички) причинява свиване на кръвоносните съдове, нарушено оросяване на мускулите и повишаване на кръвното налягане, все състояния, които водят до влошаване здравето на сърцето.

8. Намалете стреса! Физическите упражнения, музиката, четенето на книги и въобще заниманията с неща, които ни харесват, спомагат за освобождаването от стреса. Намерете повече време за любимите си хора. Близостта, разговорите, смехът намаляват стреса, който, заедно с другите изброени по-горе фактори (тютюнопушене, затлъстяване), увеличава риска от сърдечен удар.

9. Измервайте точно и следете кръвното налягане! Измервайте Вашето кръвно налягане, след като сте отпочинали и сте в покой от поне 5 минути. Погрижете се, също така, поне час преди измерването да не сте се хранили, пушили или да не сте били преуморени.

10. Не забравяйте…
Редовните профилактични прегледи и изследвания на кръвта, щитовидната жлеза, триглицеридите, HDL, LDL, кръвната захар, както и на гликирания хемоглобин. В случай, че сте наследствено обременени, е добре да се изследвате профилактично поне 2 пъти годишно, особено ако сте над 40 годишна възраст.

 

who is who

Аристотелис Мастакас
Общопрактикуващ лекар
о-в Санторини
e-mail: telis99@hotmail.com
моб. тел.: 6937334347