Здраве

Show_ftinoporines_iwseis_part_b
Здраве

Есенни вирусни заболявания: Предпазете себе си и Вашите деца

Защита на организма
Защитата на организма може да се постигне чрез прием на витамини и минерали, които човек може да си набави или чрез храната, или в концентриран вид чрез хранителните добавки:

Витамин Α: Този витамин, както и неговата прекурсорна форма - бета каротин, играят ключова роля за функционирането на имунната система, тъй като спомагат за развитието и правилното функциониране на определени нейни клетки. Източници на витамин А са главно храни от животински произход, като вътрешности, яйцата, млечните продукти, а бета каротинът се съдържа в сладкия картоф, зеленолистните зеленчуци, като спанака, и кайсиите.
Витамин C: Витамин C се смята за едно от основните хранителни вещества, което играе роля за доброто функциониране на имунната система, тъй като спомага за координацията и правилната реакция на нейните клетки. Този витамин се съдържа в големи количества в цитрусовите плодове, като портокал, лимон, грейпфрут, в ягодите, динята, а също така и в различни видове зеленчуци, като например карфиол, броколи и целина.
• Цинк: В ежедневната си диета трябва да включите храни, богати на цинк, като напр. месото, яйцата, продуктите от птиче месо, морските дарове и рибите, тъй като този микроелемент спомага за доброто функциониране на Т-лимфоцитите – клетките, които нападат вирусите и патогенните бактерии.
Целина: Това е един от най-мощните естествени антиоксиданти, който спомага за предпазването на клетките от оксидативния стрес, причинен от действието на свободните радикали, като по този начин предпазва организма от преждевременно износване. Целината се съдържа в рибата и морските дарове, в птичето месо, ядките и ориза.

Как да избегнем сезонните вирусни заболявания?
С идването на есента вирусите се разпространяват поради пребиваването в общо пространство. За да не се наложи да си останете болни в леглото, следвайте стъпките, описани по-долу:
Правилно хранене: Консумирайте много плодове и зеленчуци, които спомагат за укрепването на имунната система. Съответно, добре е да се избягват лошите мазнини (напр. пържените картофи от местата за бързо хранене, маслото, сметаната, готовите кроасани и др.).
Поддържане на добра физическа форма: Добрата физическа форма е много важна като цяло за здравето на организма. Даже да не правите редовно упражнения или да не ходите на фитнес, 20 минути на ден упражнения сами вкъщи ще Ви накарат да се почувствате по-добре и същевременно ще подсилят имунната Ви система.
Здрав сън: За да имате силна имунна система, трябва всяко денонощие да спите по около 8 часа. Добрият сън дава на тялото възможността да възвърне силите си и да се справи с всеки нежелан вирус.
Поддържане на чистота: Много е важно ръцете Ви да са чисти, тъй като с тях се пипате по различни места на тялото, от които могат да влязат вируси и бактерии. Затова е особено полезно да си миете редовно и добре ръцете, като също така е важно вкъщи да поддържаме чисти предметите и уредите, с които си служим най-често.
Противогрипни ваксини: Те са един от най-ефективните начини за предпазване от грип, особено за хората в напреднала възраст. Като се ваксинирате, предпазвате от заразяване с грип не само себе си, но и своите близки.

Съвети как да предпазите своето дете от вируси и микроби
• Погрижете се детето Ви да спи достатъчно. Едно бебе може да спи до 18 часа на денонощие, малките деца ок. 12-13 часа, а децата в началното училище – ок. 10 часа.
• При възможност, предпочетете да кърмите. Майчиното мляко съдържа множество антитела, които подсилват имунната система на детето.
• Направете така, че физическите упражнения да станат част от ежедневието на Вашето дете. Редовните упражнения увеличават наличието на антитела в детския организъм.
• Ограничете излагането на детето на тютюнев дим.
• Не му давайте антибиотици без консултация със специалист. Антибиотиците са предназначени за борба само със заболявания, причинени от бактерии и не помагат, ако детето страда от вирусно заболяване.

Поддържане на лична хигиена
Много е важно, както подчертават специалистите, да се спазват правилата за поддържане на личната хигиена, като например:
• Често миене на ръцете, особено преди хранене.
• Хигиена на дихателната система, като покривате устата и носа с лакът, когато кашляте или кихате.
• Избягване на допир на ръцете с носа, устата и очите.
• Използвайте носни кърпички, които трябва да изхвърлите веднага след употреба.
• Добро и често проветряване при затворени помещения.
• По възможност, избягване контакта с хора, които имат грипоподобни симптоми като кашлица, кихане или температура.
• Ако имате грипоподобни симптоми трябва да си останете вкъщи и да си почивате.

who is who

Теодорос Дускас.

Теодорос Дускас е фармацевт. Роден е в гр. Йоанина през 1979 г. и е завършил Фармацевтичния факултет на Атинския университет. Към момента е докторант по съдебна медицина-токсикология към Медицинския факултет на Университета в гр. Йоанина. Г-н Дускас е бил председател на Съюза на фармацевтите в гр. Йоанина от 2013 до 2016 г. От 2006 г. насам притежава аптека в гр. Йоанина.