Натоварена програма, много частни уроци и извънучилищни дейности и, разбира се, насред всичко това, стресът от непрекъснатите изпити, от това се състои ежедневието на учениците. Следователно неслучайно мнозина смятат, че учениците вършат най-тежката работа. При всички тези усилия, децата имат нужда от подкрепа – психологическа и не само! Педиатърът Петрос Пископос ни съветва как да им помогнем ефективно!
Усилено учене, стоене до късно, кафета, шоколади и интензивен стрес... Учениците водят своята „битка“ и родителите търсят начини, за да им помогнат да се чувстват добре и да имат по-добри резултати. При все това, успеваемостта на изпити не зависи само от ученето. Важна роля играе дори и избираната от учениците храна, докато, разбира се, от решаващо значение е и способността им да се справят със стреса си.
„Едно пълноценно и балансирано хранене допринася както за здравето на ученика като цяло, така и за по-добрата успеваемост при учене. Режимът им на хранене трябва да включва всички групи храни. Така се покриват дневните им нужди от въглехидрати, протеини, мазнини, витамини, минерали и микроелементи“, отбелязва педиатърът Петрос Пископос.
Особено внимание, според педиатъра, трябва да се обърне на закуската, от която се очаква да захрани пряко мозъка с необходимото и уникално гориво, глюкозата. Една добра закуска трябва да включва прясно или кисело мляко, храна с нишесте, плод или сок, мед или конфитюр. „Не бива ученикът да започва деня си с празен стомах. Това го лишава от необходимата енергия и се отразява отрицателно на паметта и концентрацията. Също така е важно ученикът да яде малко и често, тъй като обилните хранения предизвикват сънливост и намаляват способността за концентрация“, подчертава специалистът. Важно място в режима за хранене на учениците трябва да заемат храните, които съдържат Омега-3 и Омега-6 мастни киселини, както и витамините от група В. „Омега-3 и Омега-6 киселини подобряват мозъчната дейност, подпомагайки образуването на невротрансмитери. Те не се синтезират в организма и се приемат само чрез храната. Свързват се с остротата на ума и недостигът им предизвиква освен всичко друго, разстройство на вниманието. Храни, богати на мастни киселини, са мазните риби (напр. сьомга, сардела), орехите, слънчогледовите семки, царевицата и зехтинът.
Особено важни в периода на изпити са обаче и витамините от група В, които регулират апетита, подобряват умствената работа (витамин В1), подсилват имунната система, предотвратяват преумората (витамин В5 и В6), помагат на концентрацията и паметта (витамин В9 и В12), обяснява специалистът.
Храни, богати на витамин В, са: черният ориз, пълнозърнестите храни, варивата, морските дарове, орехите, млечните продукти, телешкото месо и яйцата.
„Накрая, струва си да споменем важността на консумацията на храни, богати на витамин С (напр. пресни плодове), които подсилват имунната система, но и помагат за справянето с инфекции и за преобразуването на приетите калории в енергия“, подчертава лекарят.
Внимание трябва също да се обърне на ежедневното правилно хидратиране на ученика (8-10 чаши вода), което предпазва от лесно изморяване и подобрява концентрацията, както, разбира се, и на умерената консумация на напитки, съдържащи кофеин (кафе, чай, енергийни напитки), които ако бъдат консумирани в превишени количества, могат да доведат до превъзбуда, понижена концентрация и смущения в съня.
Как ще познаете стреса?
Какво зло нанасят в крайна сметка всички тези проверки, на които биват подлагани децата и по какви начини могат да успокоят треперенето на крака и изпотените ръце, всеки път когато се изправят пред едно писмено или устно изпитване?
Както отбелязва специалистът, и децата, точно както възрастните, когато се окажат в стресова ситуация, преживяват поредица от явни симптоми, като:
• Повишаване тонуса на мускулите.
• Учестено сърцебиене, което води до повишен кръвен поток и по-високи нива на енергия.
• Учестено дишане, за да се покрият повишените нужди на тялото от кислород.
• Превъзбуда на сетивата, за да се реагира непосредствено на външни дразнения.
Така, и учениците, докато се подготвят, се намират в умствена превъзбуда и телесно напрежение, факт, който затруднява ежедневието им, тъй като може да предизвика:
• Преживяване на крайни емоции, като страх.
• Невъзможност за концентрация и загуба на придобити знания.
• Смущения в апетита - често се стига до това да пият само кафета, смятайки, че така ще се концентрират.
• Смущения в съня.
• Главоболие и болки в мускулите.
Добрият сън като съюзник
Сънят е един от най-важните фактори за здраве и добра форма. Той е полезен за сърцето, засилва паметта и помага в поддържането на здравословно тегло.
Един добър и спокоен сън от поне 8 часа, може да се окаже важен съюзник за успеваемостта на ученика в деня на изпитите. Затова и педиатърът съветва:
• Да избягват интензивното учене, телевизията и компютърните игри поне 30 минути преди сън.
• Да си правят една успокояваща баня или да слушат любимата си музика преди лягане.
• Една топла напитка (напр. мляко) може да помогне на съня.
• Да избягват консумацията на кофеинови напитки, като чая, кафето или енергийните напитки, като изотоничните напитки, във вечерните часове.
• Да избягват силното осветление вечер в стаята си.
• Да спазват еднакви часове на сън.
• Ако детето се събуди през нощта и се затруднява да заспи отново, трябва да се занимае с нещо – например да почете книга. Въртенето в леглото не помага.
• Ако се събуди през нощта с някаква идея, добре е да си я отбележи и да се занимае отново с нея на сутринта.
Ролята на хранителните добавки
Необходими ли са? Отговорът получаваме, ако зададем въпроса „Днешният ученик храни ли се правилно?“
Обемът учене, което имат днешните деца, е огромен, свободното време е изключително малко (училище, частни уроци), а много пъти излизанията им приключват в ресторантите за готово и бързо хранене (fast food), където предлаганите храни са действително бедни на хранителни вещества.
Като резултат от храната им често липсват базови съставки, като плодове и зеленчуци. Това може да доведе до недостиг или ограничени стойности на витамини, минерали и микроелементи в организма, и като резултат лесно изморяване, намалена енергичност, лошо настроение, сънливост, и в крайна сметка се повлияват резултатите на ученика.
Тогава, и винаги след консултация от специалист, краткотрайното приемане на витаминен препарат може да се счете за необходимо.
Тези препарати трябва:
• Да са създадени специално за възрастта на учениците.
• Да произхождат от доказани фирми.
• Да се купуват с помощта на специалист.
• Да се приемат на базата на дневната препоръчителна доза..
Ролята на родителите
Изпитите представляват една сериозна проверка, както за повечето ученици, така и за родителите им. Родителите трябва да подкрепят ученика, както в периода на подготовка, така и по време на изпитите. По-конкретно:
• Трябва от самото начало да изяснят на детето, че ги интересува само да е щастливо и го обичат, че са горди с него и с усилията, които полага, независимо от резултата.
• Трябва да се опитват да контролират собствения си стрес, защото неволно и без да го разбират често го предават на децата си (напр. не трябва да ги питат постоянно дали и колко са учили, както не трябва и да ги притискат да ядат, ако не са гладни).
• Не трябва да извършват крайни промени в ежедневието на семейството (напр. пълна тишина, изключване на телевизора).
• Важно е да не сравняват детето с други деца, нито пък с братята и сестрите му.
• Трябва да помагат да детето да планира програма, която да включва учене, почивка и забавление, според предпочитанията му.
• Трябва да положат особено големи грижи за храненето на детето и за достатъчния му сън. Храненето на ученика трябва да е леко и балансирано.
• Трябва да отчитат трудността на проверката, през която преминава детето им.
• Трябва да са до него и да възнаграждават усилията му (напр. една добра оценка на контролно в училище или в частната школа), за да го поощряват и да му дават по-нататъшна мотивация.
Петрос Пископос
Педиатър
Виронос 6, Коридалос
Тел: 2104969966
Моб: 6934593457